Kas minu meeskond vajab coachingut või koolitust?
„Coaching ei paku valmis vastuseid –
see aitab meil ise leida lahendusi, arendada teadlikkust ja
viia suhtlemis- ja juhendamisstiili vastavusse meie tegelike tööolukordadega“
Programmi tellinud hooldekodu personalijuht
Kindlasti asjakohane ja väga hea küsimus! Coachingu ja koolituse vahel on selged erinevused, mis mõjutavad õppimise sügavust, osalust ja tulemusi. Järgnevalt selgitan, et saaksid näiteks juhtkonnale oma ideed tutvustada ning seejärel langetada valiku coachi või koolitajaga leidmisega seoses.
Koolitus vs coaching meeskonnaoskuste arendamiseks
Tegur | Koolitusprogramm | Coachinguprogramm |
---|---|---|
Fookus | Teadmiste ja oskuste edastamine | Teadmiste ja oskuste väljatöötamine |
Roll | Koolitaja juhib, osaleja kuulab ja harjutab | Coach suunab, osaleja avastab ja loob |
Õppimise laad | Eelnevalt planeeritud sisu | Kohandatav vastavalt osalejate vajadustele |
Sügavus | Pigem pinnapealne või algtaseme oskusarendus | Sügav eneseteadvus, hoiakute muutmine |
Meetodid | Loeng, töölehed, praktilised harjutused | Küsimused, refleksioon, isiklikud eesmärgid |
Tulemus | Oskuste omandamine | Käitumismustrid, püsiv areng |
Sobivus | Uute teadmiste või tööprotsessi tutvustamisel | Kui soovitakse juhendamis- või suhtlemisstiili arendadaisiklikult ja praktiliselt |
- Kui meeskond juba teab põhitõdesid, kuid tahab süvitsi arendada nt kuulamisoskust, tagasiside andmist või juhtimisstiili
- Kui soovid integreerida õpitut tööellu, mitte ainult info saada
- Kui eesmärk on käitumuslik ja hoiakuline muutus, mitte ainult oskuse tehniline valdamine
Näide ühe hooldekodu meeskonnale koosloodud coachinguprogrammist.
Käsitlesime juhendamise ja kvaliteedijuhtimise põhimõtteid töökohal, tuues fookusesse levinud juhendamismüüdid ning praktilised viisid toetava töökultuuri kujundamiseks. Osalejad arendasid enda oskusi teadlikuks kuulamiseks, tagasiside andmiseks ja juhendamissessioonide struktureerimiseks, sh TERVE mudeli kasutamiseks oma kolleegidega.
Arutlesime ka kui erinevad me oleme inimestena ja isiksusetüüpidena, püüdsime rohkem kolleegi mõista ( ja vähem hukka mõista). Abi oli motiveerimise põhimõtete läbi arutamisest ning kuidas kohandada juhendamist vastavalt juhendatava vajadustele ja valmisolekule. Programmis osalemine toetas ka eneserefleksiooni ja isikliku juhendajateekonna mõtestamist, pakkudes võimalust täiendada oma tööalast arenguplaani.
Tagasiside minu coachinguprogrammi tellinud personalijuhilt" Olen väga rahul, et peale Külliga pikemalt arutlemist otsustasime just ise, temaga koos coachinguprogrammi loomise kasuks. Koolitus oleks ilmselt meil võimaldanud korrata juba olemasolevaid teadmisi, andnud kindlasti ka meile vajaliku infot ja metoodika raamid , kuid coaching aitas seda meie igapäevaolukordades päriselt rakendada.
Coaching ei paku valmis vastuseid – see aitab meil ise leida lahendusi, arendada teadlikkust ja viia suhtlemis- ja juhendamisstiili vastavusse meie tegelike tööolukordadega."