SISUKORD
1. Koolitus või coaching
2. Mis tulla õppima Taastumiskooli
3. Elu ei pea haiget tegema
4. 💔 Kaotusega toimetulek – uus kursus Taastumiskoolis
4. 💔 Kaotusega toimetulek – uus kursus Taastumiskoolis
Elu toob meile kõigile kaasa kaotusi – olgu selleks lähedase surm, tervise kaotus, töökoha kaotus või mõni muu oluline muutus. Iga kaotus puudutab meid erinevalt. Mõni toob kaasa sügava kurbuse, teine segaduse, viha või isegi kergenduse. Pole olemas „õiget“ viisi leinata – igaühe tee on ainulaadne.
Just selle mitmekesisuse mõistmiseks ja toetamiseks oleme loonud uue kursuse „Kaotusega toimetulek“, mis aitab Sul mõtestada oma kogemusi ja leida viise, kuidas edasi liikuda – omas tempos ja omal moel.
Mida see kursus pakub?
See kursus on loodud Taastumiskooli meeskonna poolt 2025. aasta sügisel, tuginedes pikaajalisele kogemusele vaimse tervise taastumise toetamisel. Kursus sobib nii neile, kes on ise kaotust kogenud, kui ka neile, kes soovivad paremini mõista ja toetada teisi.
Kursusel uurime:
Mis on kaotus ja kuidas see meid mõjutab
Kuidas erinevad inimesed – sh lapsed – leinaga toime tulevad
Kuidas traumaatiline kaotus võib mõjutada igapäevaelu
Millised on erinevad kultuurilised ja vaimsed vaated leinale
Kuidas toetada iseennast ja teisi kaotuse korral
Kuidas tulla toime päästikutega ja kohaneda uue reaalsusega
Kuidas digitaalses maailmas kaotust kogetakse ja jagatakse
Kuidas kursus toimub?
Kursus koosneb 2–3 kohtumisest, mida saab läbida individuaalselt või grupis – just nii, nagu Sulle sobib. Kui vajad pausi, saad alati hiljem Taastumiskooli tagasi tulla. Meie eesmärk on pakkuda turvalist ja toetavat ruumi, kus saad olla Sina ise.
Kellele see kursus on?
Inimestele, kes on hiljuti kogenud kaotust või kannavad endas varasemaid leinakogemusi
Pereliikmetele ja lähedastele, kes soovivad paremini mõista ja toetada
Neile, kelle vaimne tervis on olnud proovile pandud ja kes otsivad taastumise teed
Kõigile, kes soovivad sügavamalt mõista elu, leina ja lootuse seoseid
Tule ja avasta, kuidas kaotus ei pea tähendama lõppu – vaid võib olla ka uue mõistmise ja kasvu algus.
Huvi korral kirjuta mulle või liitu järgmise grupiga. Oled väga oodatud!
Soojade mõtetega, Külli Mäe Taastumiskooli meeskonna superviisor
3. Elu ei pea haiget tegema
10.09.2025
Elu ei pea haiget tegema – Külli ja Tatjana lugu leinast, lootusest ja julgusest rääkida
Täna, rahvusvahelisel suitsiidiennetuspäeval, tahan jagada teiega lugu, mis on mulle sügavalt isiklik. See on lugu leinast, lootusest ja julgusest rääkida – isegi siis, kui sõnad on rasked ja süda katki.
Olen aastaid tegutsenud professionaalse superviisori ja kooolitajana, ning mul on au panustada ka Peaasi.ee FB-grupi Elu pärast enesetappu moderaatorina. See töö on mulle oluline – mitte ainult kutsealaselt, vaid ka inimlikult. Sest üks noor naine, Tatjana, muutis mu elu.Tatjana oli psühholoogia esimese aasta tudeng, särav ja sügav inimene, kellel oli annet ja siirast soovi aidata. Ta osales minu kogemusnõustajate õpiringis ning oli paljudele eeskujuks. Koos viisime läbi CARe mudeli koolitusi tegevusjuhendajatele – praktilisi, elulisi, kaasahaaravaid. Me rääkisime avameelselt ka surmast, kriisidest ja taastumisest. Olime pooleli ohumärkide plaani ja kriisikaardi koostamisega. Lootsime, et tuleb hetk, kus vaimne tervis on tasakaalus ja saame edasi liikuda.
Aga ma jäin hiljaks.
Tatjana lahkus enesetapu läbi. See hetk lõi mu maailma sassi. Olin temaga seotud – kolleegina, õpetajana, inimesena. Tajusin ohumärke, kuulasin, toetasin, aga elu tõi kaasa olukordi, mis ta murdsid. Tagantjärele tean, et tema elu mõjutasid mitmed raskused: raske vaimne haigus, tüli sõbraga, tööpinge, üksindus, ravimid, alkohol… ja lõpuks ta enam ei jaksanud.
Mind tabas sügav ahastus. Süütunne. Küsimused. Kas ma tegin piisavalt? Kas ma oleksin saanud midagi muuta?
Lein tuli lainetena – eitamine, viha, kauplemine, kurbus, leppimine. Keha väsis, meel eksles, tööelu kirg tuhmus. Õnneks aeg maha, enesehool ja toetavad hetked aitasid mul tasakaalu tagasi saada.
Tatjana lugu andis mulle ka isikliku kokkupuutega vaate häbimärgistamisele. Näiteks, Tatjana pere ei andnud talle kohta oma surnuaiaplatsil – suitsiid oli nende kultuuriruumis häbi ja tõi kaasa vastava käitumise père poolelt. Töökaaslaste kaastunne perele jäi vastu võtmata. See näitab, kui palju stigmat veel elab meie ümber. Vahel mõtlen, mis aitab sellel perel leinaga toime tulla.
Olen õppinud, et lein ei ole sirgjooneline. See on keerdkäikude rada, kus iga tunne on lubatud. Olen õppinud endalt küsima:
- Mida ma tegin hästi, isegi kui tundsin end ebapiisavana?
- Mis mind toetas ja mida tasub hoida mälestuste ja kogemustena?
- Kuidas saan seda kasutada, et teisi sarnase kogemusega lähedasi ja kutselisi aitajaid paremini toetada?
· Need küsimused tõid mind Elu pärast enesetappu - toetusgrupp lähedastele FB kogukonda. Panustan seal moderaatorina, inimesena, kes tahab luua ruumi, kus me saame rääkida enesetapust ilma hirmu ja häbita. Kus me saame jagada, kuulata, õppida ja toetada.
Kui sa koged sarnaseid tundeid – siis tea, et sa pole üksi. Ootan teie lugusid, mõtteid, küsimusi. Mis on Sind aidanud? Mis on jäänud ütlemata? Millest tahaksid, et me räägiksime?
Olen toeks ka töökaaslastele, tegevusjuhendajatele, rehabilitatsioonispetsialistidele – kes on kogenud sarnaseid kaotusi ja otsivad viise, kuidas edasi minna.
Aitäh, et oled siin.
Soojusega, Külli Mäe
FB grupp: Elu pärast enesetappu - toetusgrupp lähedastele
2. Taastumiskool – uus võimalus vaimse tervise toetamiseks
18.08.2025
Vaimse tervise toetamine ei pea toimuma ainult kriisi ajal ega ainult spetsialisti kabinetis. Üha enam inimesi otsib jätkusuutlikke, teadlikke ja kogemuslikke viise, kuidas oma heaolu parandada. Just siin astuvad mängu taastumiskoolid – õppimise ja eneseavastamise keskkonnad, mis aitavad sul taastuda, kasvada ja luua tähenduslikku elu.
Mis on taastumiskool?
Taastumiskool on kogemusõppe vorm, kus osalejad – sageli koos vaimse tervise raskusest taastumise kogemusega juhendajatega – uurivad teemasid nagu stressiga toimetulek, enesehinnang, suhete hoidmine, igapäevaelu korraldamine ja vaimse tervise taastumine. See pole ravi, vaid õppimine ja enesejuhitud areng.
Miks tulla Eesti esimesele veebipõhisele Taastumiskooli kursustele?
- Ligipääsetav igalt poolt – osaled mugavalt kodust, oma tempos
- Turvaline ja toetav keskkond – koos teistega, kes mõistavad
- Praktilised teemad ja tööriistad – mida saad kohe rakendada
- Kogemuslik ja teaduspõhine lähenemine – ühendab teadmised ja päriselu
- Ei vaja diagnoosi ega suunamist – sobib kõigile, kes soovivad end või oma lähedast paremini mõista ja toetada
Kasu, mida osalejad on kogenud:
- Suurem enesekindlus ja teadlikkus oma vaimse tervise osas
- Tõhusamad toimetulekuvõtted stressi ja ärevuse korral
- Tunne, et ei ole üksi – kuuluvus ja mõistmine
- Oskus luua ja hoida tasakaalu igapäevaelus
Taastumine ei tähenda tagasipöördumist endisesse, vaid liikumist edasi – teadlikumalt, tugevamalt ja tähendusrikkamalt. Kui see kõnetab sind, siis oled oodatud Eesti esimese veebipõhisele taastumiskooli kursustele. See võib olla just see samm, mida oled otsinud.
Vaata kursuste kohta lähemalt:
Taastumiskooli tunniplaanist: https://taastumisekool.ee/et/taastumiskool/tunniplaan
Tallinna Taastumiskooli FB: https://www.facebook.com/TallinnaTaastumiseKool
1. Kas minu meeskond vajab coachingut või koolitust?
18.08.2025
„Coaching ei paku valmis vastuseid –
see aitab meil ise leida lahendusi, arendada teadlikkust ja
viia suhtlemis- ja juhendamisstiili vastavusse meie tegelike tööolukordadega“
Programmi tellinud hooldekodu personalijuht
Kindlasti asjakohane ja väga hea küsimus! Coachingu ja koolituse vahel on selged erinevused, mis mõjutavad õppimise sügavust, osalust ja tulemusi. Järgnevalt selgitan, et saaksid näiteks juhtkonnale oma ideed tutvustada ning seejärel langetada valiku coachi või koolitajaga leidmisega seoses.
Koolitus vs coaching meeskonnaoskuste arendamiseks
Tegur | Koolitusprogramm | Coachinguprogramm |
|---|---|---|
Fookus | Teadmiste ja oskuste edastamine | Teadmiste ja oskuste väljatöötamine |
Roll | Koolitaja juhib, osaleja kuulab ja harjutab | Coach suunab, osaleja avastab ja loob |
Õppimise laad | Eelnevalt planeeritud sisu | Kohandatav vastavalt osalejate vajadustele |
Sügavus | Pigem pinnapealne või algtaseme oskusarendus | Sügav eneseteadvus, hoiakute muutmine |
Meetodid | Loeng, töölehed, praktilised harjutused | Küsimused, refleksioon, isiklikud eesmärgid |
Tulemus | Oskuste omandamine | Käitumismustrid, püsiv areng |
Sobivus | Uute teadmiste või tööprotsessi tutvustamisel | Kui soovitakse juhendamis- või suhtlemisstiili arendadaisiklikult ja praktiliselt |
- Kui meeskond juba teab põhitõdesid, kuid tahab süvitsi arendada nt kuulamisoskust, tagasiside andmist või juhtimisstiili
- Kui soovid integreerida õpitut tööellu, mitte ainult info saada
- Kui eesmärk on käitumuslik ja hoiakuline muutus, mitte ainult oskuse tehniline valdamine
Näide ühe hooldekodu meeskonnale koosloodud coachinguprogrammist.
Käsitlesime juhendamise ja kvaliteedijuhtimise põhimõtteid töökohal, tuues fookusesse levinud juhendamismüüdid ning praktilised viisid toetava töökultuuri kujundamiseks. Osalejad arendasid enda oskusi teadlikuks kuulamiseks, tagasiside andmiseks ja juhendamissessioonide struktureerimiseks, sh TERVE mudeli kasutamiseks oma kolleegidega.
Arutlesime ka kui erinevad me oleme inimestena ja isiksusetüüpidena, püüdsime rohkem kolleegi mõista ( ja vähem hukka mõista). Abi oli motiveerimise põhimõtete läbi arutamisest ning kuidas kohandada juhendamist vastavalt juhendatava vajadustele ja valmisolekule. Programmis osalemine toetas ka eneserefleksiooni ja isikliku juhendajateekonna mõtestamist, pakkudes võimalust täiendada oma tööalast arenguplaani.
Tagasiside minu coachinguprogrammi tellinud personalijuhilt" Olen väga rahul, et peale Külliga pikemalt arutlemist otsustasime just ise, temaga koos coachinguprogrammi loomise kasuks. Koolitus oleks ilmselt meil võimaldanud korrata juba olemasolevaid teadmisi, andnud kindlasti ka meile vajaliku infot ja metoodika raamid , kuid coaching aitas seda meie igapäevaolukordades päriselt rakendada.
Coaching ei paku valmis vastuseid – see aitab meil ise leida lahendusi, arendada teadlikkust ja viia suhtlemis- ja juhendamisstiili vastavusse meie tegelike tööolukordadega."